SFO/SFK

Om SFO/SFK

Når dit barn skal starte i skole, kan du også melde dit barn ind i skolefritidsordning (SFO) og senere i skolefritidsklub (SFK). SFO er for børn fra 0. til 3. klasse. SFK er for børn i 4. og 5. klasse.

Børnene i Rudersdal Kommune starter i skolen den 1. maj, i det vi kalder Mini-SFO. Her har vi i maj og juni måned et tilrettelagt program for vores nye børn.

I SFO og SFK har vi gennem de pædagogiske aktiviteter og de professionelles samarbejde fokus på, at skabe helhed og sammenhæng for det enkelte barn. De voksne lægger vægt på at vise vej, motivere og skabe tryghed. Det er meget forskelligt, hvilket behov der er hos det enkelte barn, hvorfor vi dagligt er opmærksomme på at være lyttende og anerkendende i vores interaktion med børnene.

Udbuddet af aktiviteter tager udgangspunkt i børnenes almene udvikling samt understøttelse af denne med fokus på det enkelte barn. Vi arbejder blandt andet med at lære børnene sociale samspilsregler, konflikthåndtering, udvise omsorg for andre og deltage aktivt i sociale fællesskaber.

SFO og SFK har morgen åben på skoledage fra kl. 7.00 til 8.00 og igen i forlængelse af undervisningen til klokken 17.00. I forbindelse med ferier og på skolefridage er der åbent for tilmeldte børn fra kl. 7.00 - 17.00. I skoleferierne samarbejder SFO’en og SFK’en på tværs af afdelingerne om åbning.

Eleverne fra 0. - 3. klasse registreres og der er fremmødekontrol. For eleverne i 4.- 5. klasse er vi ikke forpligtede til fremmødekontrol, men vi beder altid børnene om at "tjekke ind" og afholder samling, så vi har et overblik over antal børn og hvem, der er fremmødt.

I hverdagen har såvel SFO’en som SFK’en et bredt udbud af aktiviteter – herunder kreative værkstedsaktiviteter, bevægelsesaktiviteter, udendørsaktiviteter og selvfølgelig også mulighed for at lege på egen hånd. Det er muligt at koble sig på en aktivitet, men også at lege med sine venner, spille spil eller slappe af oven på en lærerig skoledag.

Ud over de aktiviteter der tilbydes i løbet af dagen, har SFK’en aftenarrangementer i løbet af året.

I løbet af eftermiddagen bliver der i SFO tilbudt en snack og/eller et stykke frugt.

For SFK-børn holder kantinen åben mandag - torsdag 13:45 - 15:30. Fredag til kl. 15.00. Man kan have sine egne snack med. SFK serverer dagligt at stykke frugt som supplement til egen snack/kantinemad.

Alle pædagoger og pædagogmedhjælpere har, foruden deres gang i SFO eller SFK, også opgaver i skolen, hvor de er tilknyttede enkelte klasser eller årgange som kontaktvoksne.

Du kan se takster for SFO/SFK på Rudersdal Kommune

Indmeld dit barn i SFO/SFK