Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læring og trivsel

I Rudersdal Kommune arbejder vi strategisk med skoleområdet for at sikre, at alle elever lærer, trives og deltager aktivt i fællesskaber. Vores tilgang bygger på, at det vi gør, skal føre til konkrete forbedringer for eleverne.

Høj faglighed og faglig progression

Vi styrker elevernes læring ved at:

 Integrere projektbaseret læring, hvor elever arbejder med tværfaglige og virkelighedsnære problemstillinger → Eleverne bliver mere engagerede, får en dybere forståelse af stoffet og udvikler samarbejdsevner
 Skabe gennemsigtighed og sammenhæng i læring på tværs af elevgrupper Ved hold- og årgangsundervisning sikrer vi, at eleverne udfordres på deres niveau  Flere elever får maksimalt udbytte af undervisningen. Desuden skabes der gennemsigtighed og sammenhæng i læring på tværs af elevgrupper  Vi understøtter fællesskabende læring på tværs af niveauer og klasser.
✅ Forbedre læse- og matematikforståelse, bl.a. gennem målrettede indsatser → Flere elever bliver dygtigere til dansk og matematik, hvilket øger deres muligheder senere i livet.
✅ Fokusere på højtbegavede elever, så de også får den rette støtte → De får faglige udfordringer, der matcher deres potentiale, og trives bedre i skolen.

Trivsel

Vi skaber en skole, hvor børn og unge trives, ved at:

✅ Forebygge mobning og skolefravær, bl.a. gennem fælles kommunale retningslinjer → Færre børn mistrives, og flere bliver en del af positive fællesskaber.
✅ Styrke fællesskabende didaktikker, herunder hold- og årgangsundervisning, der sikrer en inkluderende undervisning → Alle elever oplever at være en del af læringsmiljøet og udvikler stærke sociale kompetencer.
✅ Indføre restorativ praksis, hvor konflikter håndteres konstruktivt → Det giver trygge læringsmiljøer, hvor elever lærer at løse uenigheder fredeligt.
✅ Øge elevinvolvering, så eleverne får indflydelse på deres læring → Motiverede elever engagerer sig mere og lærer bedre.

Deltagelsesmuligheder

Vi sikrer, at alle elever kan deltage i undervisningen ved at:

 Tilpasse undervisningen efter elevernes behov, frem for at eleverne skal tilpasse sig → Flere børn oplever succes i skolen og fastholdes i læringsfællesskaber.
 Styrke specialpædagogiske tilbud og co-teaching, så alle får relevant støtte → Elever med særlige behov får den rette hjælp, så de kan lære og udvikle sig.
 Sætte ekstra ind på de 10 % fagligt svageste og de 10 % mest læringslystne → Vi sikrer, at ingen elever bliver overset – hverken dem, der har det svært, eller dem, der har brug for større udfordringer.
 Udnytte digitalisering og teknologiforståelse i undervisningen, så eleverne får moderne læringsværktøjer → De bliver bedre rustet til en digital fremtid.