Guided Reading

HVAD ER GUIDED READING?

Guided Reading er en differentieret læsemetode, der styrker læsningen i Indskolingen. Eleverne læser i små grupper med en voksen, og grupperne er tilpasset elevernes individuelle niveau. I de mindste klasser i indskolingen foregår Guided Reading dagligt. På mellemtrinnet er Guided Reading på skemaet 1-2 gange ugentligt, da det er vigtigt at holde fast i læsetræningen og også at bevare læselysten.

Formålet med Guided Reading er at styrke læsningen i en tidlig alder, ved at sætte eleverne til at læse bøger, de kan læse med stor nøjagtighed. Bøgerne tager afsæt i elevernes viden om verden, således at læseren sættes i en autentisk læsesituation, hvor de kan relatere til indholdet og med fokus på bogens handling. Eleverne lærer at benytte problemløsningsstrategier i arbejdet med at finde ord, de ikke kender. Når eleverne introduceres for ukendte ord og sætninger, samt læse- og tekstforståelsesstrategier, med støtte fra en voksen, hjælpes de til at blive bedre og selvstændige læsere.

På Holte Skole ønsker vi at give alle børn de bedste betingelser for at lære at læse. Vi ved, at der lige fra skolestarten er en spredning i børnenes læsefærdigheder. Det at føle sig kompetent giver lyst til læsning. Derfor skal børnene læse i forskellige bøger, der passer til deres niveau.

Læsningen er delt op i tre faser; før, under og efter læsning. Her arbejdes med en læseguide specielt udarbejdet til hver enkelt bog.

Mange børn stopper desværre med at læse i ca. 4.-5. klasse. Vi ønsker derfor at give børnene gode læseoplevelser i medrivende bøger og vi ønsker at skabe et læringsmiljø, hvor børnene oplever at lære af og med kammerater og lærer. Det at føle samhørighed med andre, giver lyst til læsning.

Se video her

Har du lyst til at læse mere om Guided Reading kan du læse vedlagte artikel skrevet af Læse- og udviklingskonsulent i Rudersdal Kommune Lisbeth Skov Thorsen.

Du kan også finde mere information på Danmarks Læringsportal emu.dk

Læsepædagogen - Guided Reading.pdf

Shape Created with Sketch.